DOA KETIKA BERMIMPI DENGAN SESUATU YANG DISENANGI ATAU DIBENCI

DOA  ATAU  APA  YANG  PERLU  DILAKUKAN  KETIKA  BERMIMPI  DENGAN  SESUATU  YANG  DISENANGI

Kami telah meriwayatkan dalam Soheh al-Bukhori dari Abu Sa3id al-Khudri r.a bahwa ia mendengar Nabi sallallohu 3alaihi wa sallam bersabda:

(mafhum hadits) :

 ” Apabila salah seorang di antara kalian bermimpi dengan sesuatu yang disukainya, itu adalah dari ALLAH Ta3ala, maka hendaklah ia memuji ALLAH Ta3ala kerna hal tersebut dan hendaklah ia menceritakannya.” (hadits soheh)

Dalam satu riwayat lain disebutkan:

” maka janganlah ia menceritakannya kecuali kepada orang yang dicintainya, dan jika ia melihat sesuatu selain itu dari hal yang dibencinya, maka hal itu adalah dari syaiton, maka hendaklah ia berlindung dari kejahatannya dan janganlah ia menceritakannnya kepada siapa pun, maka mimpi buruk itu tidak akan membahayakan.”

-dari mafhum hadits di atas, kita diajar n disuruh oleh ALLAH n Rosul-NYA supaya:-

-> jika bermimpi dengan sesuatu yg baik n kita sukai, (1) maka hendaklah kita memuji ALLAH (kerna mimpi itu dikira ni3mat dr-NYA) (lagipun, mimpi yg best, sume orang suke kan.kadang2 cuma sebab mimpi, seseorang tu leh tersengih2 sampai ke petang.haha.) . nak puji cane? ucaplah ‘al7amdulillah’, ‘sub7anallah’, xpun baca sume pun xpe. ‘ Sub7anallah wal 7amdulillah wa laa ilaaha illallah wallahu akbar!’ berulang2 kali.

(2) hendaklah kita menceritakannya, maksudnya kita kongsikan kesenangan kita tu pada orang lain. er, tapi leh pada semua orang ke? if kita tengok mafhum pada hadits kedua tu, ” maka janganlah ia menceritakannya kecuali kepada orang yang dicintainya…” so, ceritakanlah mimpi indah kita tu hanya pada orang yg kita cintai @ yg kita percayai sahaja. em, aku paham begini, jika kita ceritakan n kongsikan dengan mereka2 yg kita cintai n percayai, mereka akan tumpang gembira dengan mimpi kita tu n akan mendoakan kebaikan buat kita. mendoakan agar mimpi tu jadi kenyataan mungkin. tapi…jika kita ceritakan mimpi indah kita tu pada orang2 yg xrapat dengan kita, takut2 ianya menimbulkan kedengkian n kebencian pada diri mereka. em, x elokla kan, ye la, dengan sebab kita cerita, kita da beri merek peluang buat dosa. yela, kerna kita maka terbit rasa dengki pada diri orang len.-

DOA  ATAU  APA  YANG  PERLU  DILAKUKAN  KETIKA  BERMIMPI  DENGAN  SESUATU  YANG  DIBENCI

Kami telah meriwayatkan dalam Soheh al-Bukhori dan Soheh Muslim dari Abu Qatadah r.a, ia berkata: ” Telah bersabda Rosulullah sallallohu 3alaihi wa sallam :

mafhum hadits:

” Mimpi yang Soleh (yang baik) adalah dari ALLAH, dan mimpi yang buruk adalah dari syaiton. Maka barangsiapa yang bermimpi dengan sesuatu yang dibencinya, hendaklah ia meniup ke sebelah kirinya sebanyak 3 kali dan hendaklah ia berlindung dari syaiton, maka mimpi buruk itu tidak akan membahayakannya.”    (hadits soheh)

Dalam satu riwayat, ‘hendaklah ia meludah’ (yang dimaksudkan dengan meniup di atas ialah tiupan lembut yang tidak disertai ludah.)

Leave a comment

Filed under DOA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s