hari guru n aku

syokkan zmn skolah dlu...

::.HARI GURU/TEACHER’S DAY.::

apa yg aku ingat dengan hari guru?

-ianya setiap 16hb Mei

lagi?

-disambut oleh guru2 semalaysia (semalaysia je kan? ke sedunia?he)

lagi?

-lagu ‘ kami guru Malaysia… berikrar n berjanji… (he.lagu ni, aku salu join nyanyi sama masa cekgu2 nyanyi masa kat skul dulu2.haha)

lagi?

– em…aku nak sebut beberapa nama cekgu yg paling melekat di ingatan aku hingga saat aku tulis ni.

~~,’@ cekgu Rohana ( yg suke sangat tarik hidung aku masa kecik2 dulu tiap kali jumpa wlupun if cekgu jumpa aku kat pasar lambak.aduhai…tapi xpe, hasilnya hidung aku tinggi sket-bukan hidung tinggi e-.haha.time kaseh cekgu!), cekgu Miza (masa dia ngaja aku kat tadika, dia baru kawen, maaf ye cekgu sebab kena sakat n kena gelak dengan sy dulu2. sian pengantin baru kena kacau masa tu.he), cekgu Nodah (maaf ye cekgu sebab sy da nyusahkan cekgu, sy lap sume mekap, celak n gincu yg cekgu sapukan kat muka sy masa nak wat persembahan boria jaman2 tadika tu.he.saya da kate…sy x suke mekap2 tu.he.maaf sebab terpaksa juga kejar sy yg lari lintang pukang sampai nyorok bawah meja.)
dorang ni antara cekgu2 aku masa tadika. SELAMAT HARI GURU!

~~,’@ cekgu Halimah (yg masih ingat nama aku n tegur aku jika terserempak di kampung), cekgu Ranjini (time kaseh cekgu,fail yg cekgu bg n sokongan cekgu wat sy mula suke blaja bahse inggeris) , cekgu Raihani (sy blaja dr cekgu, duduk bersendirian adakalanya lebih baik dr duduk ramai2 n then wat dosa), cekgu Naseha
dorang antara cekgu aku masa skolah rendah (sek. kebangsaan n sek.agama). SELAMAT HARI GURU!

~~;,@ cekgu Wahidah (cekgu Biologi yg aku sangat respek sbb dia cool n klaka.pluss aku ske tgk cekgu sbb cekgu pakai tudung labuh.he) , cekgu Ho (cekgu B.M n guru kelas yg paling sempoi.malu rasa sebab cekgu lagi terer bahse Melayu dr aku), Miss Norita (cekgu B.I yg best sangat. pe yg paling aku ingat ngan cekgu ialah cekgu sangat caring n klaka sinis. cekgu, sy ingat lg lagu tommy page  ‘a shoulder to cry on’ yg cekgu suke sangat tu.he), cekgu Thuwaibah (cekgu bahsa arab yg sangat aku takuti, mane taknye, banyak keje insyak dia yg aku wat stengah jalan.maafkn sy ye cekgu, bukan mlas, sy betul2 xgeti reka cerita apatah dlm bahse Arab. tapi terima kaseh banyak cekgu, berkat doa n ajaran cekgu, banyak manfa3at yg sy dapat dr bahse surga ni.) cekgu Latifah ( sy masih ingat cane buku geografi sy melayang dr tingkat 2 ke bawah.he.sy tau niat cekgu baik.maafkn sy juga, cekgu suh lukis peta, tp sy gi potostet.he.ntahla nape sy xminat sgt blaja geog. maafkan kenakalan n kemalasan ank muridmu ni ye.sy doakn cekgu dilimpahi dgn kebaikan2 dr sisi-NYA) Miss Arul (sy minta maaf sbb skip kelas teacher lepas kejadian tu.ntah la, kembar sy kate sy ada ego seorg lelaki,.he.tah pe2 je.) Ustat Zailan (ustat yg lemah lembut orangnye. ustat, 1 yg paling sy ingat ustat cakap zikrullah tu perlu dilazimi, dibiasakan di hati n di bibir. nanti bila da terbiasa, di mana2 pun jari kita akan bergerak seperti membilang tasbih. sy da jumpa kebenaran ustat tu.terima kaseh ustat sbb berkongsi.) cekgu Mas3ud (cekgu add math yg sempoi gak.he. cekgu, sy ingat cekgu cakap, nak pandai add math kena byk wat latihan, kena wat latihan sampai kertas latihan tu lebih tinggi dari kita.haha.sayangnye sy memang bengap add math walaupun kertas latihan yg sy buat berganda2 tinggi dr sy.he.sori cekgu sbb dapat anak murid yg xpaham2 mcm sy.)
dorang antara cekgu aku masa skolah menengah. SELAMAT HARI GURU!

~~,’@ ustat Fauzi Hasan (kelas ustat ni aku paling suka, sbb aku suka pasal hadits n ustat ni ajar dgn penuh bersungguh. banyak ilmu yg dikongsikan.he.aku ingat sampai skarang dialog ustat ‘ paham nih?’ he. ustat, xsangka ustat sebaya abang sy.he.jauhnya beza perangai keduanya), Ustazah Ramlah (ustazah yg caring, terima kaseh ustazah sebab sudi tanya pasal diri sy n mak sy.), Ustazah Syarifah Fatimah (satu lagi lecturer bahse Arab yg sangat sempoi.he. sy ingat lagi ustazah suke berlumba bg salam dgn anak murid, n sy slalu menang kan ustazah?he.terima kaseh gula2 yg ustazah suke sedekah tiap kali masuk bilik ustazah n terima kaseh juga untuk kaset Rifqah yg ustazah bg sy juga maktsurat kecil tu.maktsurat tu sy bawa gi ke mana2, da jauh juga sampai ke sana.he)
dorang antara lecturer aku masa kat kolej

~~,’2@ doktorah madah seerah (doktorah aku masa kat U. terima kaseh kerna sudi usap kepala sy n tepuk2 bahu sy. terasa tenang sket kegusaran kesedihan sy waktu tu.syukran ya doktorah.barokallahu fik…)

itu antara yg masih segar melekat di hati n fikiran aku. Tapi tu sama skali x bermaksud aku x ingat @ x menghargai jasa cekgu2 len.

ucapan ni untuk semua cekgu yg penah mengajar aku atau yg x pernah mengajar aku. ucapan in juga untuk mereka2 yg tidak bergelar ‘guru@cekgu’ tapi tetap saja mengajar aku sesuatu tentang hidup @ tentang bagaimana menjadi manusia @ hamba-NYA…

SELAMAT HARI GURU BUAT SEMUA GURU2!

-terutama pada-MU ya ALLAH, KAUlah GURUku  paling utama,  setelah itu Baginda Rosul…setelah itu mak n bapak. Kalianlah guruku setelah DIA. –

<rkukaudya>

6 Comments

Filed under catatan rkukaudya, keHIDUPan

6 responses to “hari guru n aku

  1. alif.fa.ya.qof.ha

    Pagi sis!🙂
    Waaa…terimas kerna berkongsi nasihat-nasihat cikgu2 sis kat sini.
    Sangat bermakna tu.

    Aiseyy..jujur sye katekan sye dah lupe name cikgu2 tadika.
    Tapi ape yang mereka ajar, wajah mereka insya Allah masih sye ingat (ni anak murid yang teruk jugak.)
    Ohooo..sis memang belajar bahasa syurga. Jadi boleh jadi cikgu sye pas ni.

    …tapi tetap saja mengajar aku sesuatu tentang hidup @ tentang bagaimana menjadi manusia @ hamba-NYA.

    Setuju! Mereka guru kita tanpa kita sedari. Terimas seklali lagi atas ingatannya sis.
    Salam~

  2. rkukaudya

    salam ‘yg pemurah lagi berpengetahuan’… (begitukah? ;=) )

    sekadar teringat n berkongsi2 citer. kot2 la cekgu2 org tu de terrrjumpa blog ni n baca.haha. ndu kat cekgu2 sume.

    lupe nama xpe, yg muhim kita jangan lupa untuk slalu doa2kan kesejahteraan mereka.

    em..de la blaja syuwaiya syuwaiya! he. tp rasanya lebih baik ‘yg pemurah lagi berpengetahuan’ blaja bahse surga tu dr org len, org kongsi sket2 leh la. ;=)

    terima kaseh sudi berziarah di sini, membaca then meninggalkan jejak n kata2.

    smoga slalu dalam perlindungan n rohmat ALLAH Tuhan sekalian Alam.

    • Okey…rase mahunya gelak guling2(bile dipanggil begitu)😛
      Tapi sis…jika ramai lagi guru kita, barangkali lagi seronok ek?

      sis…syuwaiya syuwaiya=?

      Kasihmu diterima sis.😀

  3. rkukaudya

    betul tu ‘yg pemurah lagi berpengetahuan’,

    lagi ramai guru lagi byk yg kita dapat, lagi ramai kenal manusia pun lg banyak pengalaman hidup yg kita dapat. (n masalah pun byk kita dapat.he. tp xpe, sume perkara baik @ buruk xkan terjadi melainkan dgn ijin-NYA.n sume yg berlaku xde yg sia2 ;=) pasti kita akan dpt ‘sesuatu’ darinya)

    syuwaiya syuwaiya = sedikit sedikit. (he.mcm bunyi citer p.ramlee lak ;=P )

    • Okey. Sekali lagi tuan rumah telah mengingatkan diri ini.
      Kenal ramai manusia=banyak pengalaman hidup yang kita dapat=masalah juga akan muncul tanpa kita sedari, barangkali.

      Hehehe.Terima ilmunya walaupun ‘kadang-kadang’.

      Salam jumaat sis!🙂

  4. Iye..iye..iye jadi guru harus yang baik…he..betul..betul..betul..

Leave a Reply

