apa2 aje la

bismillaah…

ketika nak balik dari rumah sepupu (selepas meneliti mulut2 comel mengaji), aku ditegur sepupu, “macam da kurus ko skarang? penat e keje?”. he. aku tersengih. hahaha dalam hati aku ketawa sendiri. kurus ke? aku rasa biasa je.(nampak sangat before dis aku berisi. he. bengang a plak.he). ” muka pun macam lemah je.” satu lagi tegurannya.

n aku xingat lak aku jawab pe. rasanya aku terus turun dari bukit rumah dia menuju ke moto yg aku parking kat bawah. lagipun, lepas tu bicara kami bertukar topik. tentang bas.

em, so pe yg aku merepek2 kat sini?

haha, em…klo cakap pasal penat, keje pe je tak penat kan? hatta xkeje pun penat. jadi suri rumah pun sangat penat. penat tau jadi suri rumah, yela, dorang kena kemas rumah, sapu2 sampah, basuh baju, masak lagi..em…kadang2 aku rasa 24 jam tu xcukup buat mereka. kang anak2, suami balik, nak layan lagi. (teringat lak kata2 mak aku suatu waktu dulu, “em…mak da tak tau nak masak pe tuk korang. penat nak pk nak bagi korang makan pe” he. n aku tersengih je.

em, berbalik pada teguran2 sepupu aku tu, keje memang penat, dari dulu sama. badan ni memang blasah je. klo boleh aku nak lagi banyak2 keje. bia klo malam aku terus tertido kepenatan xsempat pk apa2. sebab aku ni susah tido. sebab kat kepala aku ni ada banyak benda. he. klo pasal muka macam lemah je…entah, agaknya muka aku da makin xmampu nak sorok. badan penat, leh wat xpenat. tapi klo jiwa penat, kadang2 memang xleh nak sorok lagi.

ya. jiwa aku sangat penat saat ni.

ya ALLAH sesungguhnya aku semakin tiada berdaya. ampunkan kelemahan aku ya ALLAH…moga2 aku tetap terus n slalu menjadi hamba-MU yg bertawakkal pada-MU n redo dengan ketentuan-MU padaku. redolah KAU padaku ya ALLAH…sesungguhnya keredoan-MU itu lebih teratas dari syurga 3adn…

bersangatan permohonan n rayuanku oh Tuhan… sembuhkanlah n lindungilah mak n adekku dari kecelakaan, kesakitan jua gangguan jin n syaitan…berilah mereka kekuatan jiwa n iman, berilah mereka ketenangan, berilah mereka kesihatan. sesungguhnya mereka hamba-MU yg sangat lemah n butuhkan belas ehsan n pertolongan-MU. tolonglah ya ALLAH… semakin lemah mereka, bertambah lemahlah aku… n aku juga x punya sesiapa selain-MU.

” Katakanlah;
‘TIADALAH AKAN MENIMPA KAMI (APA-APA) ,
KECUALI APA YANG TELAH DITULISKAN ALLAH BAGI KAMI.
DIA WALI KAMI (PELINDUNG KAMI),
DAN KEPADA ALLAH,
HENDAKLAH BERTAWAKKAL ORANG-ORANG YANG BERIMAN.” 
QS, at-Taubah, 9:51

<rkukaudya>

Leave a comment

Filed under catatan rkukaudya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s