ingin dicintai manusia?

bismillaah…

apa yang perlu dibuat jika kita mempunyai masalah perhubungan dengan manusia?

tak kira la dengan siapa pun; dengan ibu bapa ke, dengan adikberadik ke, dengan suami atau isteri ke, dengan jiran tetangga ke, mahupun dengan sahabat…?

sebenarnya jawaban bagi persoalan di atas ni lebih aku tujukan buat diri aku sendiri.

dan ku kira jawabannya sangat mudah, hanya satu je…tapi memang sangat sukar untuk dilakukan tanpa hati yang teguh dan istiqomah.

iaitu…lihatlah bagaimana hubungan kita dengan ALLAH. perbaiki hubungan kita dengan-NYA terlebih dulu. kadang-kadang, kerna telah terlalu dekat dengan manusia, kita jadi renggang dan semakin jauh dari-NYA. dan sangat wajarlah jika DIA berkecil hati lantas menjauh dari kita. lantas setelah DIA menjauh, hubungan kita dengan-NYA semakin pudar…maka segala kedekatan kita dengan manusia juga akan hilang kemanisan dan keberkatan-NYA. mulalah perhubungan itu mejadi resah gelisah, kacau bilau, merenggang sekalipun mereka2 itu sangat dekat di hadapan mata. tapi apabila yang terlebih dekat dengan kita dari anak tekak kita menjauh…maka tiada gunalah sedekat manapun seisi dunia ini buat kita. kita akan tetap rasa kosong.

masakan tidak…bukankah setelah perhubungan kita dengan-NYA menjadi rapat dan aqrab…setelah cinta mula menjalar dalam tubuh dan nafas…dan DIA pun memberkati kita seluruhnya, maka DIA pula akan mengumumkan rasa cinta-NYA itu kepada Jibril 3alaihissalam…supaya dihebahkan kepada seluruh penghuni langit…bahwa ALLAH Tuhan Sekalian Alam menyintai si pulan, maka cintailah dia!. lantas segenap cinta penghuni langit turun menghujani kita. begitu pula pada seluruh penduduk bumi sang Jibril melaungkan…bahwa ALLAH Tuhan Sekalian Alam menyintai si pulan, maka cintailah dia!. lantas seluruh pelusuk bumi meluahkan segenap kecintaan mereka pada kita. maka jadilah kita makhluq yang terbahgia kerna kita dicintai oleh-NYA, dan seluruh jagat raya juga mencintai kita…dan terselimutlah kita dengan hangatnya seluruh cinta…..

tidak mahukah?

hangatnya cinta Ilahy tidak mahukah kau wahai diri? jika mahu…ayuh! perbaikilah dulu hubunganmu dengan-NYA…dekatilah DIA, cintai dan rinduilah DIA terlebih dulu dari segalanya…

<rkukaudya>

1 Comment

Filed under catatan rkukaudya, cinta, peringatan

One response to “ingin dicintai manusia?

  1. iefarhah

    mencintai n dicintai kerana Allah…itu yang aku inginkan.Ya Allah…maha suci Allah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s