hidup n kerasionalannya?

bismillaah…

suatu hari, tetiba (eceh, tetiba eh…haha) aku terfikir akan sesuatu; kerasionalan hidup atau kerasionalan perkara2 yang terjadi dalam hidup aku sehingga kini.

ada yang memang rasional dan tak sedikit juga yang macam tak rasional je. he. em, tapi memang kan, sebenarnya banyak perkara atau benda di dunia ni, yang kadang2 kita tidak boleh dan tidak dapat fikirkan kerasionalannya, kenapa ia harus berlaku n terjadi.

kalau kita terus fikirkan benda ni…rasa2nya leh sewel gak. so…takyah la fikir. jadilah hamba-NYA yang redo, rela dan berserah diri. kata2 aku ni tak bermaksud yang kita serah atau rela menonong je. maksud aku, sekiranya sesuatu benda @ perkara tu telah pun berlaku @ terjadi setelah kita berusaha mengelak atau tidak pernah merancang @ mengharap ia berlaku…n tup! tup! ia tetap juga berlaku ke atas kita…so; redo, rela n berserah diri jelah pada ALLAH. dapat gak pahala…

macam yang aku penah katakan pada seorang teman, kita sebenarnya ada ketikanya mengulang qisah Nabi Musa dgn Nabi Khidir 3alaihimas salaam. (lihatlah bagaimana ALLAH mengajar kita. beruntunglah bagi mereka yang mengambil pengajaran)  ilmu kita, tahap pemikiran kita, pandangan kita, apa2 jela…semuanya belum cukup n belum pantas untuk mengerti semua rahasia ALLAH dalam kehidupan ini. n bila kita tidak mampu mengerti, maka kita sebenarnya tiada haq untuk mempertikaikan semua urusan ALLAH n ketentuan2 ALLAH pada kita. anyway, kita kan hamba-NYA yang DIA sangat Kasehi. so, berbaik sangkalah pada semua ketentuan n terimalah semua kejutan n rahasia2 ALLAH yg telah DIA sediakan dlm hidup kita.

termenung
he. sudah2 la termenung tu…..
yok, sama2 jadi hamba-NYA yg redo, rela n berserah diri pada-NYA!

<rkukaudya>

Leave a comment

Filed under catatan rkukaudya, keHIDUPan, peringatan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s