bagaimana hidup mengajar kita

bismillah…

dalam hidup ini, sangat beruntung jika kita bisa untuk selalu dapat apa yang kita mahu, dan selalu bisa dekat-dekat dan hidup dengan mereka-mereka yang kita sayang, mereka-mereka yang menyayangi kita.

tapi begitulah hidup ini. kadang-kadang, kehidupan menghadirkan sesuatu yang kita rasa tidak suka akannya, tapi sebenarnya itu yang terbaik buat kita.

sesungguhnya, sampai bila-bila pun kita tidak akan pernah tahu apa sebenarnya yang terbaik buat hidup kita. hatta seminit lagi ke depan pun, kita tidak akan dapat mengagak apa yang telah ditaqdirkan ALLAH buat kita.

” dan tidak seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya esok hari…”    suroh Luqman,31:34

hanya ALLAH yang tahu. segalanya tersimpan kemas dalam rahasia-NYA.

tapi ALLAH tu tak kejam. DIA masih tinggalkan sesuatu untuk kita. DIA bagi kita haq untuk berharap. DIA bagi kita haq untuk memohon yang baik-baik untuk diri dan hidup kita. lantas pergunakanlah haq itu sepenuhnya dan sebaiknya.

selagi kita masih hidup, selagi kita masih bernafas, mohonlah segala kebaikan hidup daripada-NYA. berdoalah terus-terusan pada-NYA. sesungguhnya tiada kerugian buat kita dalam berdoa. sekalipun kita merasakan yang doa kita tidak dimaqbulkan, sekurang-kurangnya dengan sebab kita berdoa, kita sudah pun mendapat kebaikan dari-NYA. iaitu rasa berharap pada-NYA dan juga pahala. tapi percayalah, setiap doa kita, pemohonan kita didengari, masakan tidak…bukankah ALLAH itu Maha Mendengar? berbaik sangkalah…mungkin saja DIA menyimpan doa kita untuk sesuatu yang jauh lebih baik buat kita di kemudian nanti.

aku pasti
240409

<rkukaudya>

Leave a comment

Filed under catatan rkukaudya, keHIDUPan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s