Bagaimana ALLAH mencintai hamba2-NYA 2

DISEDIAKAN JALAN BERBUAT KEBAJIKAN

Salah satu tanda cinta dan sayangnya ALLAH kepada hamba2-NYA adalah apabila ALLAH memberi kepada setiap dari kita peluang dan jalan2 untuk berbuat kebajikan. Kerna dengan berbuat kebajikan, kita akan mendapat pula kebajikan2. ALLAH itu Maha 3Adil.

ALLAH beri semua hamba2-NYA peluang berbuat infaq di jalan-NYA. ( dan kemudian membalasinya dengan ni3mat yang berlipat kali ganda, saudaraku, kita berbuat kebaikan dan kebaikan yang kita perbuat itu kembali kepada diri kita . Kasehnya ALLAH kan!)

Siapa kata, orang miskin xboleh bersodaqoh ? bersodaqoh (bersedekah) bukan hanya tanggungjawab orang kaya2 sahaja, walaupun sememangnya dibalik setiap timbunan harta kekayaan seseorang itu, duit, emas permata, ada padanya bahagian  si faqir dan si miskin. Tapi, sebagaimana ALLAH tak menduga hamba2-NYA sesuai kemampuan seseorang, begitu juga kita. Masing2 dibebani tuntutan infaq dan sodaqoh sesuai kemampuan kita. Tak mampu beri banyak, kita beri sedikit, beri apa adanya, itu lebih baik dari tidak memberi langsung.

Tak mampu/tak boleh infaq kan harta, kita infaq kan tenaga kita, takde tenaga, kita infaq kan 3ilmu dan buah fikiran kita (yang bernas dan boleh bawa kebaikan), takde 3ilmu untuk dikongsi, kita boleh berdoa, mendoakan kesejahteraan saudara2 kita sesame Muslim seluruh dunia, dari yang kerabat hingga kepada yang mungkin kita tak pernah kenal. Tak mampu juga berdoa? Maseh ada cara yang paling mudah, kita ada senyuman dan salam, juga akhlak yang baik untuk di infaq kan di jalan-NYA.

Semuanya terpulang kepada kita.

(kita hanya ada sebuku roti, lalu datang seorang miskin yang kelihatannya sudah berhari2 menahan lapar, kita punya pilihan berbagi sebuku roti itu, memberi separuh kepadanya bukan? Ni3mat ALLAH pada benda yang sedikit tapi padanya tangan yang banyak akan jadi lebih berkat dan lebih manis rasanya… cubalah! ;=p )

-rkukaudya-

Leave a comment

Filed under ALLAH Tuhan Kami, cinta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s