ayam ke telur?

Salam.

Lama xbersua. Tapi, doaku tetap agar kalian dilindungi ALLAH dari segala macam godaan syaitan, juga smoga kalian slalu dalam rohmat-NYA.

Em…kali ni aku ada soalan baru. Tapi kali ini, aku akan sertakan jawapan skali.

Soalannya ialah…

Kalau kalian memang ahlil Qur-an… pada ayat manakah ALLAH mengatakan, menyebut, dan mengakui bahawa DIA itulah ALLAH?

Tik tok, tik tok, tik tok, tik tok, tik tok…..masa tamat. He

Jawapannya ialah pada ayat 14 suroh Tohaa.

“ sesungguhnya , AKU ini adalah ALLAH. Tidak ada Ilah (TUHAN) yang berhak di-ibadahi (disembah) selain AKU, maka sembahlah AKU!”

:: ok. bila disebut tentang kekuasaan ALLAH, kita semua tahu betapa HEBAT, BESAR dan AGUNG nya kekuasaan ALLAH tu. Dan bila disuruh beri contoh, memang terlalu banyak hingga tak tersebut. Tapi slalunya jawapan yang popular dan umum kita; adapun tanda kekuasaan ALLAH itu ialah adanya alam ini. Tak pun, langit yang tertegak tanpa adanya tiang yang menahannya. Laut yang terbentang luas. Gunung2, bukit2. em…betul semua tu. Tapi aku suke dgn jawapan Imam Ahmad.

Sebagaimana diriwayatkan, suatu hari seseorang bertanya kepada Imam Ahmad; “ apakah tanda kekuasaan ALLAH S.W.T?”

Beliau menjawab ; “ Subhanallah! Tidakkah kamu melihat telur ayam? Bahagian sisinya merupakan perak yang putih, sementara bahagian tengahnya terbuat dai emas murni. Selanjutnya telur tersebut menetas menjadi seekor haiwan yang bisa mendengar dan melihat.”

:: SUBHANALLAH!. Betul tu kan? saat melihat ayam, hingga kini memang banyak persoalan yang susah nak jawab. Contohnya, antara ayam dan telur, yang mana satu yang pertama sekali? Maksudnya yang mana satu keluar atau jadi dulu? He. ada sapa2 nak cuba jawab? (em. Simpan jawapan nye nanti la.ok!)

‘ ya TUHAN kami, tetapkanlah hati2 kami untuk beribadat hanya kepada-MU…’


er…ayam? telur? ayam? telur? ayam? telur? he

<rkukaudya>

2 Comments

Filed under peringatan

2 responses to “ayam ke telur?

  1. As

    mana satu jadi dulu eh..?😀

  2. As

    ayam ar jadi dulu, bru leh ada telur

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s