bila muslim membuang alQur-an…mereka memungutnya

Pete Doherty reading the Koran in jail

London, Apr 26 : It seems that Babyshmables frontman Pete Doherty is turning to Islam in jail, for the singer is going through pages of Koran in an effort to get through his days behind the bars.

The Babyshambles frontman has taken to the Islam holy book after he was held under captivation at London’s Wormwood Scrubs.

From what reports suggest, Pete asked for a translation when he was imprisoned in an isolated cell at the tough prison last week, and now the rocker is glued to the tome.

“He’s been reading the Koran since he went into segregation. He’s got a lot of Muslim friends and they’ve been on at him for ages to study it. Now he’s on his own he’s got time on his hands to study it,” The Sun quoted a pal, as saying.

The pal added: “I’m surprised how much it has calmed him down as he was very on edge inside. He definitely seems more chilled. He’s lapping it up and really interested in it. I think it’s helping him in there.”

— ANI

berita kat atas ni, aku copy dari  http://www.newkerala.com/one.php?action=fullnews&id=53091. klo tak silap, berita ni pun de kuar kat surat kaba METRO 27hb April.

bia aku cite sket,isi/point2 penting  (aku pun xterer sgt omputeh ni,tp bleh la…)

isinya mcm ni, berita ni tentang sorang selebriti omputeh, nama dia Pete Doherty, dia ni penyanyi bagi kumpulan/band rock Babyshambles, lahir thn 79, memiliki otak yg bijak gak, sbb dia penah ditawarkan masuk ke Oxford University, tp thn pertama je dia kena tendang. wallahu a3lam…yg tu aku xtau nape. k la…pendek cite, dia ni sorang yg sgt bermasalah. dengan dadah, pub, mabuk, keluar masuk penjara. sebab dadah. tapi baru2 ni, kua berita ni, sekarang ni (dalam penjara) dia mula menunjukkan minat pada Islam , dia dikabarkan sedang menekuni sebuah kitab suci…iaitu alQur-an. dan kawan2 dia komen yg sejak dia mula pegang Qur-an…dia jadi sorang yg cool, penyabar dan tenang. Pete juga de ramai rakan2 Muslim yang membantu dia memahami dan mendalami alQur-an. Pete diktakan sangat berminat dengan kitab suci umat Islam tu.

begitulah, pada pandanganku. mereka2 yg telah lama, telah sedari mula ada di dunia ini, disinari cahaya…tidak dapat merasakan cahaya itu. mereka yg telah lama dikalungi permata, tidak merasa indah dengan permata itu. mereka yg telah sejak lahir diberi gelaran Muslim, tidak merasa syukur dan bangga dengan hadiah kitab suci yg ALLAH beri sebagai pendamping, pendokong, penyejuk hati dan penunjuk jalan Muslim…iaitu alQur-an.

memang, mereka yg teraba2 dlm kegelapan…lebih menghargai datangnya cahaya. mereka yg merasa kesesatan, lebih merasa gembira dan berterima kaseh bila adanya penunjuk jalan. mereka yg rasa hidup kelam, penuh keserabutan dan kekacauan, akan lebih menghargai suatu ketenangan. dan lumrah org mencari, maka dia akan berjumpa… sedang mereka yg tak mencari, walau benda itu ada dihadapan mata , tetap tidak membawa erti apa2.

kerna itu, sgt benar kata2 ini ‘ orang Muslim tidak semestinya Mukmin, tapi orang Mukmin itu adalah pasti Muslim ‘ .

ayuhlah diri2 yg slalu merasa gersang!
ayuhlah diri2 yg sedar betapa jauhnya TUHAN dari sisi kita…
ayuhlah kembali kepada alQur-an…kurnia TUHAN yg BESAR buat diri kita, penyejuk hati2 kita…
carilah kembali di mana kita letakkan alQur-an dalam rumah kita, dalam hidup kita, dalam hati kita…
bersihkanlah habuk2 yg bersawang di atasnya…bersihkanlah sawang2 yg juga telah lama berlapok di hati kita…dakapinya erat…dan kembalilah merenungi kalam2 ALLAH itu.

lembutkan jiwa2 yg keras, lewat kalam2 peringatan-NYA tentang azab-NYA yg maha Dahsyat…
tenangkan jiwa2 yg kacau, lewat kalam2-NYA yg membujuk jiwa, yg bercerita tentang betapa kaseh sayang-NYA lebih luas dr kemurkaan-NYA…

slamat kembali dalam dakapan kaseh-NYA…

-n buat pete, marilah kita sama2 umat Islam mendoakan, moga2 dia terus dilimpahi cahaya n mendapat hidayah dr ALLAH…dibukakan hatinya utk Islam, hidup dlm ketenangan sblm dia menutup mata…mana tahu, dia boleh jd antara umat Islam yg berguna buat umat Islam yg lain.- rkukaudya

Leave a comment

Filed under rkukaudya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s