percaturan hidup

bismillaah…

hidup ni memang ibaratnya sebuah percaturan. samada kita menjadi buah catur atau pemain, master mindnya memang TUHAN jua. namun, kita bukan sekadar boneka kosong bukan jua bak catur itu yang hanya menunggu digerakkan.

TUHAN yang Maha Bijaksana dan Penyayang itu telah mengurniakan pada kita ‘aqal untuk kita gunakan untuk berfikir, menimbang baik buruk tiap langkah dan arah tujuan. Ianya TUHAN jadikan bukan stakat pemberat kepala kita maupun perhiasan. Tapi untuk kita gunakan semaksimanya, lantas menjadi pembeza antara kita dengan binatang. DIA juga menghiaskan kecantikan diri kita dengan hati yang sarat dengan cinta. Tapi bukan cinta biasa. Bukan jua cinta binasa. rasa Cinta ataupun kaseh sayang. semua rasa manis dan asyik. rasa tenang dan sejuk. TUHAN kurniakan pada semua hamba-NYA. untuk menyintai kebaikan, untuk menyintai TUHAN.

sebagaimana permainan catur. ada undang2, ada cara permainan yang betul, ada musuh, ada strategi, ada cabaran dan dugaan, ada kalah dan menang…begitu jualah hidup ini.

hidup ini, undang2 nye mudah. kalau kamu berbuat baik, pahala lah yang kamu dapat. kalau kamu berbuat jahat, dosa lah yang kamu sebat. jika kamu mengikut dan tunduk pada perintah-NYA, maka redho-NYA lah yang kamu perolehi dan syurga-NYA lah destinasi akher kamu, lagi abadi. namun jika kamu mengikuti dan turuti ajakan bisikan syaiton yang direjam itu,lagi musuh yang paling nyata…maka sesungguhnya syaiton itu sebaliknya akan melepaskan dirinya dari kamu, membiarkan kamu sendirian menanggung dosa dan murka ALLAH dan pasti kamu bersama2 dengan syaiton2 la3natullah itu menjadi bahan bakar neraka TUHAN yang tak tertanggung azab dan seksaan.

lalu bagaimana? kita memang sudah berada di papan catur ini. ingin menjadi pemenang, ataupun berserah dan mengaku kalah atau membiar diri kita diperbodohkan pihak lawan lalu kecundang?

ataupun kita persiapkan diri dengan ilmu dan strategi.

strateginya , memahami hidup ini sebenar2nya, mendalami dan menuruti agama ini sepenuh2nya, mengenali diri sedekat2nya dan…meyakini TUHAN setulus2nya.

jadilah seorang pemenang. tergelincir, tersilap langkah sekali sekala memang kelemahan kita, tapi andai keinginan dan semangat jua keyakinan kita padu… jalan kemenangan akan tersuluh jua.

hingga nafas terakhir…

smoga berjaya!

<rkukaudya>

Leave a comment

Filed under catatan rkukaudya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s