suatu pencarian yang panjang

suatu pencarian yang meresahkan dan menyesakkan dada telah aku lalui seminggu nie. Ya ALLAH… hanya Engkau je yg tau betapa kerisauan dan kerinduan tiba2 mengikat tubuhku dan menjerut nafasku. aku dah berusaha semampuku. aku dah berdoa n memohon pada-Mu. dan aku tinggal 2 usaha terakhir…

ntah kenapa tiba2 perasaan aku jadi tidak enak hari tu. sangat tidak enak. aku tau aku bukanlah seorang wali @pun orang yg punya ketelusan jiwa…berkat hati yg bersih suci, hingga tiap yg terdetik di hati itu suatu petanda pada sesuatu yg mungkin @ telah terjadi. aku tiba2 teringatkan seseorang, lalu aku jejakinya melalui hensetnya…dan ternyata hensetnya tidak dapat kuhubungi. mungkin hingga kini beratus kali yg aku dengar hanyalah suara ‘ please try later’ @ bunyi ‘tut tut tut tut tut tut…..’. aku tak putus asa, dengan dada yg kian berdebar2 aku berusaha lagi menjejakinya melalui rakan2 ku yg lain. tapi…begitulah…

Tuhan, Kau lihat kan?…bagaimana aku geledah kotak2 yg sudah berlapok2 berabuk. walaupun jam tika itu sudah menunjukkan pukul2 pagi.semata2 mencari no tepon umah dia, tapi xde. xjumpa. saat tu aku rasa sangat tak berguna sebagai seorang kawan kerna aku tak de simpan no tepon umah dia. alamat dia aku ada…tapi camana no tepon umah dia aku takde?! Ya ALLAH…

aku jejaki dia sampai ke tempat yg mungkin tak tersangkakan untuk aku mungkin dapat temuinya…

aku da poskan mesej ku ke alamat kampungnya dengan pos laju dengan harapan yg melangit tingginya agar dia menghubungi aku dan menenangkan gelisah di dadaku. saat ini…aku cuma ingin mendengar suaranya dan memastikan yg dia baik2 saja…yg dia tak sakit, tak terjadi kemalangan jiwa, tak bersedih, dalam bahgia, sehat, tenang dan baik2 aja. dan mengikut perkiraanku, sepatutnya surat itu telah berada di genggamannya sekarang, tapi…oh Tuhan…..apalagi dayaku…

kini…aku punya 2  lagi usaha yg tinggal. Pergi ke kampungnya , dan bertawakkal pada-Mu setelah tiada lagi dayaku.

oh TUHAN…ku merayu pada-MU…sampaikan rasaku padanya, pada sahabatku itu. gerakkan hatinya menghubungi aku…tolonglah ya TUHAN…hanya Engkaulah harapanku saat ini dan selama2nya…

(…akukah yg selalu merasa keresahan dan kerinduan setelah sesuatu itu hilang?bahkan mungkin hanya akukah yg slalu beria2 berusaha menjaga sebuah persahabatan? …atau aku memang seharusnya belajar melepaskan semuanya…kerna tiada yg lebih setia dan tetap di sisiku melainkan Dia jua satu2nya … dan selama2nya tiada akhirnya…..)

<rkukaudya>

Leave a comment

Filed under catatan rkukaudya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s