catatan hidup seorang hamba

bismillaah…

bila ALLAH kata; supaya kita manusia ini memperhatikan seluruh alam ciptaan-NYA, sudah pastilah ia bermaksud yang sluruh jagat raya ini punya pengajarannya yang tersendiri, yang boleh kita ambil iktibar dan pengajaran bagi mereka2 yang mahu berfikir. dan maka benarlah bahwa setiap sesuatu yang tercipta dari dulu hingga kini…tidaklah ALLAH menjadikannya dengan suka2 dan sia2. semuanya ada agenda dan kepentingannya buat kita manusia juga buat sluruh makhluk yang bernyawa.

bagi aku… ALLAH mengajar kita melalui banyak cara. pertamanya, secara terang dan jelas… ALLAH mengajar kita, memberi peringatan kepada kita melalui alQur-an, dan juga melalui hadits2 baginda Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam. kerna itu kita harus slalu kembali kepada keduanya saat kita melalui apa2 keadaan sukar. kita perlu slalu membacanya dan memahaminya lantas mengamalkannya dan mempraktikkannya dalam tiap nafas kita, agar kita slalu berada dalam jalan yang lurus dan diredoi-NYA.

dan ianya sebenarnya tak terhenti stakat itu sahaja. sesungguhnya ALLAH itu slalu ada di sisi kita dan slalu memberi pengajaran dan peringatan kepada kita kadangkala melalui perkara2 maupun keadaan2 yang kita tak tersangkakan. seperti melalui kisah hidup orang lain… melalui kejadian2 alam… melalui kejadian2 yang berlaku di persekitaran kita… dan tak mustahil melalui makhluk ciptaan  ALLAH yang lain seperti binatang.

oleh kerana itu, aku , mulai saat ini, akan cuba mencatatkan sesuatu dari dalam hidup aku , dari satu sudut diri dan pemikiran aku di sini. aku tak mahu blog ni sia2. aku mahu ianya ada memberi walau sedikit kebaikan buat pembacanya, tapi untuk memberikan nasihat @ zikra bak ustaz2 @ ustazah2, aku tak mampu kerna aku hanyalah aku…seorang hamba-NYA yang biasa. mudah2an, ada pengajaran yang dapat diambil. aku cuma berharap… dalam tiap perjalanan hidup aku, andai aku telah tersalah membuat pilihan, mereka2 yang lain boleh memilih jalan yang betul.

hidup ini sememangnya penuh dengan perkara yang memerlukan kita membuat pilihan. namun secara dasarnya… ianya adalah 2 pilihan sahaja. memilih sesuatu yang memenuhi tuntutan nafsu kita @pun memilih sesuatu yang memenuhi tuntutan ALLAH.

namun ada satu perkara yang kita tak diberi pilihan sama skali. MATI!. bila tiba saatnya… kita pasti mati. kita takde pilihan lain…kerna kita hidup untuk mati!

<rkukaudya>

Leave a comment

Filed under catatan rkukaudya, keHIDUPan, peringatan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s