mati itu pasti

ya ALLAH…

hari ini hatiku serasa begitu mendesak untuk berbicara tentang kematian. kematian yang memang pasti dilalui oleh semua makhluk yang hidup. samada melaluinya dengan matinya orang2 disekeliling mereka, @ melaluinya dengan kematian diri mereka sendiri.

sesungguhnya, saat mati itu datang…takde apa, takde siapa yang dapat menghalangnya, sekalipun sekadar melengah2kannya. takkan berundur ia walau sedetik dan takkan cepat ia walau sekelip. ia mendatangi kita sesuai sebagaimana yang telah ditentukan-NYA.

muda bukan penghalang mati. sehat juga bukan penghalang mati. bahkan yang tua maupun yang sakit bertahun2 itu…kalau belum sampai waktu yang ditetapkan TUHAN ajalnya…maka kekal dia hidup di dunia ini.

ya ALLAH…

bila ENGKAU berkehendak, lalu bersepailah kehendak2 kami semua.

ya ALLAH…

mohon KAU ampunilah semua umat2 Islam yang telah kau jemput dulu sebelum aku, sejak dari asalnya dunia. rohmati roh2 mereka. layanilah mereka dengan lemah lembut di alam sana. kaseh dan kasehanilah mereka ya ALLAH. dengan rohmat-MU , kurniakanlah mereka syurga dan bahgia di akherat kelak.

ya ALLAH…

kelak kalau KAU mengambilku, ku mohon ambillah aku disaat cintaku pada-MU melebihi segalanya di dunia maupun pada diriku sendiri, ambillah aku disaat aku begitu dekat dengan-MU. ambillah aku lebih dulu, dari mereka2 yang slalu dekat dalam doaku. kerna mereka boleh terus hidup di dunia ini tanpaku. sedang aku, janganlah kau uji aku dengan kehilangan mereka. kerna aku tak mahu itu menjadi penghalang cintaku pada-MU hingga aku akan slalu terasa kehilangan mereka dan memikirkan mereka.

ampunilah segala kelemahan dan kekuranganku ya TUHAN…
ampunilah juga, bapakku, nyaiku, kakakku dan abangku di sana…

Leave a comment

Filed under peringatan

Leave a Reply

