sama2 menjana pahala

salam Romadon yang ke 11 hari

Cepat betul rasanya masa berlalu. Cepat betul Romadon meninggalkan aku, meninggalkan hamba2-NYA…serasa berat hati bagi yang cinta melepaskan ia berlalu, dan mungkin tidak sabar rasanya bagi yang tak cinta untuk membiarkan ia cepat2 berlabuh.

Bukan nak bermadah.he. sebab memang tak geti.

Dalam 11 hari ni , bagi yang perempuan, pasti ada yang dah terpaksa ‘cuti’ dari menunaikan ibadat puasa Romadon itu. Perempuan2 yang dah memang ALLAH bagi keistimewaan itu pun slalu rasa sedikit kecewa malah ada yang berdoa agar dapat penuh sebulan menunaikan ibadat puasa. Tapi pihak si lelaki yang gagah perkasa ada plak yang tak bersyukur dan teringin nak ‘cuti’. entah la.

Entry ni bukan nak citer pasal si lelaki2 yang ‘cuti’, tapi nak kongsi kabar gembira buat perempuan2 , muslimat2, mukminat2, yang mungkin ada yang belum tau.

JANGAN BERSEDIH ANDAI TIKA INI KALIAN TAK DIIZINKAN BERPUASA ATAS SEBAB2 SYARI’E,
kerna telah bersabda Rasulullah s.a.w :
” Sesiapa yang menjamu orang untuk berbuka, baginya pahala seperti pahala orang yang berpuasa…” (riwayat Tirmizi)

So klo tak dapat berpuasa, tapi nak nak jugak pahala dan ganjaran seperti orang yang berpuasa…ALLAH da tunjuk caranya. Klo anda ada masa untuk memasak, masakkan la juadah berbuka untuk keluarga @ jiran2. Takpun, boleh beli juadah dari bazar dan sedekahkan kat mereka. Bagi pelajar2 lak, klo duk asrama…bleh la belanja rakan2 yang berpuasa semasa berbuka. Belanja makan pun bukan la perlu sampai yang mahal2 , cukup sekadar kemampuan kita. Belanja sebiji tamar @ segelas air pun memadai. Yang penting eklas.

Tapi, selain tu…walaupun kita tak berpuasa, kita masih perlu menahan diri dari perkara2 lain. Puasa itu maksudnya menahan diri dari perkara2 yang boleh membatalkan puasa. Tapi Romadon juga, suatu madrasah yang mengajar dan mengajak kita untuk menahan diri dari perkara2 yang tak sepatutnya dibuat oleh hamba ALLAH. Maknanya, klopun kita tak puasa, janganlah mengumpat keji orang lain, janganlah bercakap bohong, janganlah sakiti orang lain, jangan mencuri, jangan menipu, jangan makan depan orang ramai, jangan tengok benda2, citer2, gambo2 yang tak senonoh, jangan buat apa2 je yang leh sebabkan kita dapat dosa, samada kecil @ besar.

Hormatilah Romadon yang dimuliakan. Hormatilah diri kita sendiri sebagai hamba TUHAN.

Selamat Menahan Diri dan Nafsu Duniawi.

<rkukaudya>

1 Comment

Filed under catatan rkukaudya, peringatan

One response to “sama2 menjana pahala

  1. achfaisol

    terima kasih sharing info/ilmunya…
    saya membuat tulisan tentang “Mengapa Pahala Tidak Berbentuk Harta Saja, Ya?”
    silakan berkunjung ke:

    http://achmadfaisol.blogspot.com/2008/08/mengapa-pahala-tidak-berbentuk-harta.html

    semoga Allah menyatukan dan melembutkan hati semua umat Islam, amin…

    salam,
    achmad faisol
    http://achmadfaisol.blogspot.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s