bazar oh bazar

Salam.

Bila sebut pose, lelebih lagi di bulan Romadon al-Mubarak ni. Boleh dikatakan, selain terbayang tentang pose sebulan (sebulan je…tapi tu pun ada orang nak ponteng2…sedih ;=< ) solat terawih, dan raye ( ha yang ni ramai orang ske kan. dulu aku kecik2 pun sangat suke ;=p) …kita juga akan terbayang2 makanan. Pelagi, bazar Romadon la! dengan bazar Romadon yang tumbuh bak cendawan lepas kena hujan. Waktu nilah semua jenis makanan dari kueh muih hingga ke lauk pauk, dari ayam goreng ke ayam percik menonjol diri (sedapnye ayammm nyum nyum! he). Dari makanan yang kita tak pernah tengok, tak pernah tau ada (tradisional kot) hingga ke makanan2 yang moden2, yang tak senang nak sebut. (he, ala2 barat kot). Bazar2 yang mula berniaga seawal 3 @ 4 petang akan mula terasa hangat dan hebohnya dari selepas waktu sekolah dan waktu bekerja tamat. Hinggalah waktu gembira tiba , baik buat muslim yang berpuasa atau tidak berpuasa (waktu berbuka la…he) dan klo kat kampong aku, waktu nilah jugak aku nampak muka2 yang aku tak pernah nampak (…oh, rupenye orang kampong…he)

Ni la pengalaman aku sewaktu menolong pakcik aku berjual kuih pada tiap Romadon. Waktu ni la jugak selera makan meluap2, tu nak, ni nak. Air sampai 3-4 jenis. Kueh jangan citer la. Tapi aku nampak peningkatan sket kat kampong aku. Ramai yang berjaya kawal nafsu, berbelanja tak ikut nafsu lapo. Beli ikut keperluan dan cukup2 untuk ahli rumah. Alhamdulillah…

Teringat semalam, ada adik comel ( rasanya baru tadika ) nampak lepaaakkk sangat. Dia ikut mak dia beli kueh kat tempat pakcik. Sambil isikan kueh yang mak dia berkenan, aku tengok gelagat budak kecik ni, semua kueh dia tunjuk, nak le tu.he. Tapi mak dia tak beli semua, mak dia pujuk, suruh beli besok plak. Budak tu ikut je walaupun nampak sedih. Aku sebok2 lak tanya ,    “ adek pose e?” dia diam je, mak dia yang jawab “ ha’ah, dari awal pose, tu yang melayan kerenah dia ni “. alhamdulillah…gembira aku dengar. Budak2 pun senang nak diajak pose, yang besor2 plak liat. Moga2 ALLAH buka pintu hati mereka dan beri mereka kesempatan lagi.

Ada lagi sorang ni, terbalik plak.he. mak dia tunjuk macam2 kueh, tapi dia taknak, dia nak kueh lapis je. (yang warna merah belang2 puteh tu. Ada kakak tu sebut kueh umah pangsa. he. macam2) bila mak dia kata nak belikan gak 2-3 jenis kueh lagi, selamba je dia jawab, ‘orang taknak, mak la makan nanti.’ he. Insaf rasa. Budak2 pun leh kontrol nafsu, kita yang da tua2 ni pun kadang2 tewas.

Aku stakat ni…alhamdulillah…sebab aku pun tak ske makan kueh manis2. Ada takde, aku beli popia 2 ketul @ karipap sardin, sebab aku ske pedas2. Cuma air je la…tekak tengah kering, depan mata air asam boi, air tebu, air kelapa, air cikong, air semangka, air soya…..aduih! rasa nak minum sme. he. Astaghfirullah…..

-ya ALLAH, terimalah puasa ku ini sekalipun banyak comot momotnya.-

<rkukaudya>

Leave a comment

Filed under keHIDUPan, peringatan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s