terawih terawih

salam.

Romadon da masuk minggu kedua. Bagaimana ibadat kita? Terawih? Solat terawih hanya ada di bulan Romadon je. Seboleh2nya solatlah. Klo tak dapat solat di masjid, boleh je terawih di rumah. Waktunya juga panjang. Klo tak dapat betul2 selepas isyak, boleh dibuat bila2 masa selagi belum masuk Subuh. Yang penting, buat.

Tentang rakaatnye juga, jangan berbalah. Jangan pening2kan kepala hingga akhirnya natijahnya kita tak buat satu rakaat pun. Buat la semampu kita antara 8 dengan 20 rakaat. Xde salahnya. Dua2 boleh. Dua2 ada bukti. Walaupun dalilnya bukanlah dari kalam nabi, tapi dari rukyah dan fe’liah sahabat nabi, janganlah ssekali puak 8 rakaat mendabik dada menuduh yang 20 rakaat tak betul dan begitu juga sebaliknya. Yang penting buatlah dengan kemas, tertib dan cantik. Jangan sampai solat2 itu, yang sepatutnya diangkat ke langit menjadi hadiah terindah kta buat-NYA menjadi kain buruk yang dilontar balik ke muka kita dengan hina.

Klo solat 20 rakaat tapi macam ayam patuk tanah, tak manis rasanya. Klo da solat 8 rakaat tapi tak sampai 5 mint pun tak manis juga. Buatlah dengan eklas dan penuh rasa cinta n rindu kita pada-NYA. Solat…tak kira la solat fardhu @ sunat, solat ibarat temu janji @ date kita dengan-NYA. Klo kita tak kesah berdiri berjam2 menunggu buah hati bertemu janji untuk berbuka bersama, dengan DIAmengapalah perlu berkira.

Pesanan ni utamanya untuk aku sendiri. Bahgianya andai dapat solat Terawih beramai2 di masjid. Tapi aku tak dapat merasainya. Untuk berterawih di masjid kampung aku, aku tak mampu, rasanya lebih tenang melepaskan rindu itu di rumah, disaat2 sunyi, di bening pagi. Lagipun…tak mahu mengganggu para jemaah dan ahli terawih yang lain dengan kesihatan aku yang tak menentu.

Oh TUHAN… moga walau dimanapun aku berada, ibadat ku diterima dan buat ku makin dan terus dekat dengan-MU

<b.lanun>

Leave a comment

Filed under rkukaudya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s