tentang cinta kepada ALLAH…

Apabila bercakap tentang cinta kepada ALLAH…

Dulu2 aku rasa yang cinta pada ALLAH tu macam suatu yang tinggiiiii sangat. Maksud aku…macam cinta ALLAH tu hanya khusus untuk nabi2, wali2 dan orang2 yang wara’ je. Untuk yang pakai jubah @ serban, dan ada janggut je. he ( wara’ tu maksudnya orang yang tak buat perkara yang ALLAH tegah, tak terus2san buat dosa, laksanakan perintah ALLAH; bukan setakat pakai jubah @ serban, dan ada janggut je k ) . Orang2 biasa ni macam terlalu mustahil untuk merasainya.

Tapi sejak setahun dua ni, aku mula rasa dan paham sesuatu. Aku pasti, cinta ALLAH tu untuk semua hamba-Nya yang menghendakinya dan yang terpilih dipilih-Nya. Ianya bukanlah suatu yang mustahil. Kita kena ada kehendak, kena berusaha cari, kena istiqomah dan tetap dengan niat dan keinginan kita dan kita kena berdo’a. Ye! berdo’a mudah2an ALLAH tunjukkan jalan, mudah2an ALLAH buka hijab yang menutup hati kita dari melihat-Nya, mudah2an kita diberi hidayah oleh ALLAH dan menjadi antara hamba2 yang terpilih merasai ni’mat cinta-Nya.

Teringat dulu, aku de mesej tanya sorang sahabat aku. Aku tanya dia, apa yang dia nak tau tentang cinta. (aku memang suke tanya yang pelik2.he) Dia kata, kalau tentang cinta manusia, dia tak pasti malah selalu keliru. Tapi jawapan dia yang selanjutnya buat aku terkedu… dia mesej ” aku nak dikasihi Tuhan…boleh ke aku cakap camtu?”…dan aku nak jawab ” boleh…tentu boleh. ALLAH sangat mencintai hamba2-Nya. ;=>”

Jangan tanamkan dalam hati kita yang untuk mencintai ALLAH itu mustahil, tak mungkin, susah, banyak rintangan yang tak mampu kita manusia biasa tempuhi. Kerna andai begitu…aku yaqin kita memang takkan pernah dapat merasainya, kerna kita terlalu takut dan takkan mahu mencuba. Dah menyerah sebelum mencuba. Memang aku akui dan sedar, perjalanan untuk meraih cinta ALLAH pasti penuh liku dan duri. Pasti banyak ujian dan dugaan yang mendatang. Tapi disebalik penat lelah dan kesukaran kita…sesuatu yang indah, asyik dan manis menanti kita di hadapan andai kita bersabar.

Cinta pada ALLAH memang tak sama dengan cinta pada manusia kerna kita kena mencintai-Nya dengan lebih dan utama. Tapi bagi aku, tak salah kalau kita cuba mencintai ALLAH, melayani ALLAH sebagaimana kita mencintai dan melayani orang2 yang kita cintai, sayangi dan yang dekat di hati kita dan selalu diingatan kita.(buat permulaan untuk hadirkan rasa cinta tu) dikesempatan yang lain aku akan bagi contoh2nya secara terperinci.

ALLAH sendiri ada ajar kita bagaimana untuk meraih cinta-Nya dan merasai ni’mat mencintai-Nya, mudah saja…iaitu dengan ta’at, istiqomah menunaikan dan melaksanakan segala yang telah ALLAH fardhukan (wajibkan) pada kita hamba2-Nya. Seperti solat 5 waktu sehari semalam, puasa sebulan di bulan Romadon (yang bakal menjelma, ahlan! ya Romadon!)dan menunaikan zakat. Tak sukarkan? Bila kita dah mantap dengan ibadat2 yang fardhu baru kita tambahkan dengan yang sunat2…(mulakan dengan yang mudah2 seperti bersiwak @ bersihkan gigi tiap kali nak solat, lazimkan baca bismillah bila nak buat perkara2 yang baik, dahulukan anggota yang kanan, sebarkan salam dll) bertambahlah sayang ALLAH pada kita…dan andai kita buat dengan penuh eklas dan rendah diri, bertambah dalam pula rasa cinta kita kepada ALLAH.

Itupun kalau kita mahu. Namun aku yakin, di setiap hati manusia pasti ada perasaan cinta ini. Cuma di zaman ini mungkin kita malu untuk mengakuinya @ mengucapkannya. Sebab zaman moden nih…benda2 camni la yang macam pelik. (bila mencintai yang tak sepatutnya, yang bukan halal tak pelik lak. entah la…)

Kita memang terlalu kerdil dan hina di sisi ALLAH. Dan kerana kekerdilan dan hinanya kitalah, kita butuh sangat pada-Nya. Aku sendiri adalah hamba yang kerdil, hina lagi berdosa…tapi aku amat2 membutuhkan-Nya, kerna tanpa-Nya…siapalah aku. Di saat cinta2 dunia lari, menghindar dan menjauh dari sisiku, hanya cinta-Nya lah yang setia mengubat hati ini….

<rkukaudya>

4 Comments

Filed under ALLAH Tuhan Kami, catatan rkukaudya, cinta

4 responses to “tentang cinta kepada ALLAH…

  1. Jun

    Sesungghnye setiap kate itu adalah doa..setiap yang dilafazkan seakan-akan mendoakan sesuatu…sesungguhnye ALLAH maha pengampun lagi maha Penyayang mohon agar dosa terhapus akibat kekhilafan duniawi..sesungguhnye hijrah pade sesuatu yang baik@bermanfaat amat digalakkan supaya segala amal yang dikerjakan dapat diterima, diberkati dan redhai oleh ALLAH..Bahwasanye ALLAH sentiasa memberi petunjuk kepada setiap insan, diberi naluri untuk berfikir …jalan manekah harus dipilihnye? yang akan dijalaninya?..ALLAH akan memberikan hidayah ke dalam hati umatnye..yang mahukan petunjuk..sesungguhmye doa yang diminte oleh setiap insan itu didengari dan dimakbulkan insay’Allah..Insan yang sepi…insan yang mencari hidayah, .insan yang sedar akan nikmat ALLAH kuasa ALLAH,..insan yang rase kekurangan..insan yang cinta kepada tuhan, agama, maruah diri,.. akan dapat betul-betul merasakan betape agung -nya DIA dan betapa hina serta kerdilnya manusia itu sebenarnye.. Time pass by..people do change..some changes might be good or ??? people deserves to be love, to get love..it depends on the purpose of course .. ‘is it for temporary or for eternity .They do have a brain to think what are the benefits,effectionss for their acts in every secs, every moments …
    So the conclusion..Luv ALLAH luv, oursleves, luv our family..luv our frens…repent for the wrongs..seek blessingS From Allah the Almighty…feel appreciate for the strength, patience that witout HIM we wouldn’t be able to face all the difficulities occured.
    Wallahualam .

  2. cinta hakiki hanya pada-Nya!

  3. hanyagerhana

    hanya pada Allah cinta yang hakiki!

  4. cinta la kepada siapa jua..
    hanya DIA yg teratas dan beraja di hati (:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s