mencintai dan dicintai ?

Mana yang lebih bahgia ye?

Mencintai ? Atau dicintai ?

Mencintai sesuatu yang sesuatu itu juga mencintai kita… tentulah seronot kan.

Dicintai sesuatu yang kita cintai…pun tentu seronot dan bahgia, kan kan kan… (eh macam same jek atas bawah tu? he)

Tapi, bagaimana pula kalau kita mencintai sesuatu yang sesuatu itu tidak mencintai kita?

Dan bagaimana pula kalau kita dicintai sesuatu yang tidak kita cintai?

Pasti ramai yg pernah merasa indah n bahgianya mencintai n sekaligus dicintai oleh yg kita cintai. Saat tu, serasa dunia ini kita yg punya. Saat tu, pahit rasa manis, yg masam n busuk jadi wangi. (teringat kata2 @ lagu yg sir aku slalu nyanyikan dulu; ‘ bila cinta sudah melekat, tahi ayam rasa coklat…’ he ;=p ).  ok sambung. Masa pula,  jadi pantas n terlalu cemburu bila kita bersama yg dicintai n mencintai kita. Malam jadi panjang sangat, seolah tak sabar menanti mentari terbit untuk meneruskan hari2 bahgia bersama yg dicintai n mencintai kita. Saat tu juga, sedar @ tak, perasan @ tak…kita pasti akan melebihi yg dicintai itu lebih dari segala2nya. Bahkan kadang2, tika ini… yg dosa jadi gula2. Yg haram bukan apa2. Yg syubhat lagi tak ternampak di mata. Tuhan pun…mungkin macam da takde… ;-I Paling2, kita berdoa juga…tapi berdoa agar umur kita panjang untuk terus bahgia bersama yg kita cintai n mencintai kita tu.

n pasti ramai juga, yg pernah merasai bagaimana pedihnya…bila kita mencintai sesuatu yg sesuatu itu tak mencintai kita. Bila jadi gini, kadang2 terkeluar la rasa tak puas hati kita pada Tuhan. Kenapa kita tak boleh rasa bahgia seperti orang lain? Kenapa kita tak dapat memiliki apa yg kita cintai seperti orang lain? n banyak lagi. Tapi tak kurang juga yg terus je membiarkan perasaan cinta itu subur dalam hati. Biar pedih, biar terluka…kita rela. Kita tetap sanggup berkorban apa jua untuk kebaikan n kebahgiaan yg kita cintai itu. Kerna yg penting orang yg kita cintai itu bahgia dengan hidupnya. n kerna kita juga sedar, yg cinta sejati itu tak semestinya bersatu.

n pasti ramai juga, yg pernah merasai betapa keliru n bingungnya apabila diri kita dicintai oleh sesuatu yg tidak kita cintai. Mungkin juga sedikit rasa tertekan, serba salah, bersalah, @ mungkin juga rasa benci. Tertekan, mungkin kerna yang mencintai kita tu mendesak kita untuk mencintainya, @ mungkin juga tertekan kerna kita tak dapat mencintai yg mencintai kita tu kerna kita sudah mencintai yg lain.

Serba salah n bersalah, kerna kita tak mampu membalas segala pengorbanan @ kebaikan yg telah diberikan oleh yg mencintai kita tu kepada kita.

@ mungkin juga rasa benci kerna mungkin kita tak suka. @ benci kerna ia menimbulkan masalah pada kita. Apabila yg mencintai kita n kita pun mencintainya tahu yg kita dicintai oleh yg lain.

hey…ntah la. Aku agak2 je. Tetiba macam pening plak. Rasa belit2.

…..sebenarnya, apa yg aku nak sampaikan ialah… dalam situasi apa pun seperti di atas kita berada, kita sebenarnya selalu melupakan sesuatu yg setia mencintai kita, sejak sebelum kita ada di dunia ini lagi. Yg setia mencintai kita dengan memenuhi segala kehendak n keperluan kita walaupun ada masanya kita tak pernah mahu memandang padanya. Yg selalu siap memenuhi permintaan kita. Yg selalu ada disaat2 kita susah, sedih, bingung…walaupun bila kita gembira,suka,senang…kita yg meminggirkannya. Yg selalu sudi memaafkan segala kesalahan kita padanya. Yg selalu rela melupakan segala kekurangan kita.

Aku pasti, kalian tau siapa yg aku maksudkan tu. Dialah ALLAH. TUHAN kita. KHALIQ yg menciptakan kita. Yg selalu mencintai kita sebagai hamba-NYA. Dia selalu menanti2, bila kita akan menoleh pada-NYA, menghargai kewujudan n kemurahan-NYA pada kita, n mengalihkan cinta kita kepada-NYA yg teratas n terutama.

Ini adalah lebih2 untuk ingatan ku sendiri. Moga2 aku selalu sedar hakikat cinta n mencintai. Moga2 kelak, aku tak menjadi sebahgian dari mereka2 yg rugi, lantas memohon agar dihantarkan semula ke dunia sekali lagi setelah mati. Kerna, sesungguhnya itu tidak akan sekali-kali terjadi.

<rkukaudya>

1 Comment

Filed under catatan rkukaudya, cinta, peringatan

One response to “mencintai dan dicintai ?

  1. pe yang boleh ksila komen, manusia ni tak pernah mensyukuri pe yang dia ada… manusia selalu merasa tidak cukup… mencari sesuatu yang susah hendak dia capai… nak sesuatu yang sukar diperolehi…. sedangkan dia sedar, ada yang selalu dtg padanya… yang ingin memberi pe yang dia cari… manusia lupa pada DIA… sebabnya manusia tahu DIA ghaib… DIA tak boleh disentuh… DIA tak dapat dilihat…. sedangkan manusia nak kan sesuatu yang dapat dilihat, dirasa, disentuh dengan pancainderanya…. manusia..manusia… mmg tak sedar diri…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s