dari dalam diri

salam

Entri kali ini mungkin yang paling banyak aku antar. Entah. Tiba2 rasa nak luahkan dan kongsikan smua yang ada dan dah lama tersimpan di benak dan bersarang di kepala aku ni. Mungkin sebab aku takut tak berkesempatan lagi nak kongsikannya. Sebab takde sapa yang boleh jamin, aku masih ada di dunia ini untuk hari esok maupun untuk sesaat nanti.

Tentang Blog

Sebenarnya, tujuan utama aku membina blog ni adalah sebagai tempat aku mengumpulkan bahan2 tentang cinta. Juga tempat untuk aku berlatih2 menulis. Juga tempat untuk aku mengeluarkan pendapat aku tentang cinta, tentang dunia secara peribadi. Dan ini sebenarnya langkah pertama aku…untuk mengarang sebuah buku, tentang cinta. Cinta yang satu. Cinta yang teratas dan terutama. Cinta yang suci. Cinta yang tiada rugi. Cinta yang selalu aku terlupakan dan kesampingkan…iaitu cinta kepada-NYA. Dan sebolehnya aku ingin membuktikan, bahwa di setiap denyut nadi kita, kita sebenarnya bergantung dan terlalu butuhkan DIA.

Tentang Cinta

Aku selalu memandang cinta itu suatu yang luas dan umum. Aku sedar…ramai antara kita apabila memperkatakan tentang cinta, mereka akan terus terbayang cinta antara lelaki dan perempuan. Mungkin sebab kita orang melayu, ada banyak perkataan yang dipecah2kan. Ada cinta, kaseh, sayang, suka, minat. Sebab tu, kalau cinta untuk lelaki perempuan ( selalunya pasangan kekasih, sedangkan cinta sebegitu tidak sah kecuali setelah pasangan sah menjadi suami isteri. Tu pendapat aku la.). Kaseh dan sayang tu barulah untuk keluarga dan sahabat handai. Beberapa tahun ni, aku sedar yang cinta ke, kaseh ke, sayang ke, suka ke…sama je.semuanya melibatkan perasaan kita pada sesuatu. Suatu perasaan yang dalam dan boleh membuatkan kita sanggup berbuat apa saja, berkorban harta dan nyawa. Itulah cinta,he. Entah .Itu pandangan masing2. Bagi aku DIA ciptakan cinta untuk kita rasakan pada semua yang kita senangi dan sukai, @ yang kita hormati dan kagumi.

Dalam Ihyak ‘ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Ghazali;

Bahawasanya yang dinamakan CINTA itu terbahagi kepada 5 bahagian :-

 CINTA manusia kepada dirinya.

 CINTA manusia kepada orang yang berjasa dengannya.

 CINTA manusia kepada orang lain lantaran kecantikannya.

 CINTA manusia kepada orang lain lantaran kesempurnaan sifatnya.

 CINTA manusia yang berbalas-balasan antara yang mencintai dengan yang dicintainya. Jadi begitulah, terpulang pada penerimaan masing2.

Jadi untuk semua tulisan aku di blog ni, tentang apa jua sekalipun, aku akan menggunakan perkataan cinta. Pada sahabat ke, kluarga ke, jiran ke, kucing ke, buku ke kerna bagi aku, cinta itu sesuai dan umum untuk semua.

CINTA ALLAH

Cinta pada ALLAH itu bukan suatu yang mustahil. Ia perlu dicari dan kita perlu berusaha mendapatkannya. Tidak bermakna apabila kita mencari cinta-NYA lalu kita meminggirkan dunia dan cinta2 yang lain. ( tapi andai cinta itu sudah benar2 menguasai dan kita diberi hadiah oleh ALLAH untuk merasai ni’matnya dan berhasil meminggir cinta yang lain, alhamdulillah. wALLAHu a’lamu bissawab) tapi, bila kita berhasil meletakkan cinta yang tertinggi itu hanya untuk ALLAH, kita akan mencintai yang lain juga hanya kerna ALLAH. Kita akan lebih selamat, lebih tenang dan lebih bahgia.

Sekian. ;=>

<rkukaudya>

 

Leave a comment

Filed under catatan rkukaudya, cinta

Leave a Reply

