mencari tuhan yang hilang


salam ,


Inilah buku yang aku maksudkan aritu. Mencari Tuhan Yang Hilang. Buku kesayanganku.
Sebuah buku manajemen kalbu (bahasa melayunya buku motivasi la). Tulisan Ustaz Yusuf Mansur. Orangnya sebagaimana yang terpamer pada cover buku tu la. Buku ni bagus. Sebab ia jujur dan tulus. Drai pengalamn esorang yang pernah merasakan gelapnya hidup. Dan kalaupun ada mulut2 yang xpuas hati dengan apa yang disampaikan oleh Ust.Yusuf dalam buku ni, aku teramat9 yakin hati2 mereka sebenarnya membenarkan semuanya. Sebab naluri dan kata hati kita xpernah berbohong dengan diri kita sendiri. Lebih2 lagi pada suatu kebenaran dan kebajikan. Hati tak berbohong, namun andai kata yang terluah di mulut itu berdusta, ia sudah terhasut oleh syaitan. Percayalah, orang yang berbohong slalu sedar yang dia berbohong. Sebab kebenaran itu di hati, dan hati xberdusta.

eh…berfalsafah plak. oh ye…buku ni bahasa indonesia. Ustaz ni pun ada web sendiri, web wisata hati. http://wisatahati.com kalau xsilap.

Apa bagusnya buku ni? Buku ni bagus sebab buku ni bawa aku kembali pada Pencipta kita. Pada Tuhan kita. Buat kita sedar, walau pe masalah yang kita alami, lalui, rasai…kita masih ada Tuhan kita. Lalu…apa yang kita perlu buat, hanya kembali pada DIA. Slalu kita x sedar, setiap masalah @ kesempitan @ kesedihan yang kita alami, lalui, rasai…sebenarnya berpunca dari diri kita sendiri. Drai kekerdilan, kebodohan, kesombongan kita sendiri. Buku ni mengajak kita mengkoreksi diri kita sendiri.

Tapi…kalau anda rasa anda sudah cukup hebat, hidup anda tenang dan bahgia…cukup mewah, atau anda rasa Tuhan tu xperlu bagi anda. Aku rasa xpayah la susah2 baca. he. Tapi, ada baiknya jugak kalau cuba baca, supaya kita sedar…kita ini sebenarnya xpunya apa2…kita hanyalah seorang hamba. Hamba yang slalu berharap pada ehsan dan belas dari-NYA.

Buku ni juga boleh jadi penguat semangat, menyedarkan kita bahwa ALLAH itu amat dekat dan slalu ada untuk menolong kita.

Yang paling aku suka…disetiap penghujung bab dalam buku ni, Ustat Yusuf menyelitkan doa2 yang buat hati aku tersentuh.

Cukup tersentuh…

<rkukaudya,c.gembel,b.lanun>

3 Comments

Filed under buku@rkukaudya

3 responses to “mencari tuhan yang hilang

  1. salam…
    alhamdulillah sempat jg ana ziarah di ‘villa’ ini. rupanya bila ana cuba kenali pemilik ‘villa’ ini, hobi hmpir sama ngn ana…suka ke kedai buku, cari2 buku baru..wp kdg2 pegi xpunya uang…

    ‘villa’ yg cantik…tertarik jg dgn persembahannya…hrp kita boleh ber’sahabat’?salam ukhuwwah

    • rkukaudya

      em…

      mane la perginye kakak sorang ni.

      smoga berbahgia dgn zauj ye. he ;=p

      smog slalu dirohmati ALLAH.

  2. saya belum baca buku ini, tapi dari judulnya saja sudah menarik, tapi saya belum sempat beli. nanti saya akan miliki dan juga berbagi kisah ini sama yang lain. terima kasih infonya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s