tentang ‘yousuf’

salam
dah lama nak tulis pasal ni. he. Tau tak ni gambo pe?
Kabonye, ni gambo serban Nabi Yousuf ‘alaihissalam. Betul ke x…allahu a’lam. Aku xtau. Dan aku pun xtau napa akhir2 ni, aku sedikit suka klo dengar nama tu. Cakap pasal ‘Yousuf’, selain Nabi Yousuf, ‘yusuf’2 yang aku kenal @ tau cume 3 orang.

Pertama; yusuf tu nama bapa seorang kakak yang aku kenal. Dan dia pasti seorang bapa yang hebat sebab anak dia pun hebat. Seorang wanita yang cekal dan kuat semangat. ( da jadi usahawanita cendawan pun skarang )

Kedua; yusuf tu, nama seorang ustat. Dia ni penulis buku. Aku kira buku motivasi islam la. Aku suka gaya tulisan dia. Ustaz Yousuf Mansur. Tajuk buku dia, ‘Mencari Tuhan Yang Hilang’ . Nanti aku ceritakan pasal buku ni dalam ‘buku rkukaudya’.

Ketiga; yusuf tu nama seorang lelaki dalam citer drama indonesia ‘Anak Cucu Adam’. Ala… yang slalu main kat tb stiap Isnin hingga Khamis kul 9 malam di rtm 2 tu. he.

Entah la kan…macam ntahhapahapantah. Ini la bukti bahwa ada banyak sebab manusia itu bleh jatuh suka @ jatuh cinta. Dalam Ihyak ‘ulumuddin, Imam Ghazali ada menyatakan, salah satu punca manusia jatuh cinta adalah kerna kecantikan @ kebaikan seseorang. Macam yusuf yang ketiga tu, mungkin la dia xsempurna keseluruhannya ( sebab dia de sentuh pompuan2 yang halal dia kahwini ), tapi di zaman sekarang ni…susah rasanya nak jumpa laki2 yang lembut, baik, taat pada ibubapa, rajin solat dan ingat Tuhan. Klo ada pun, susah. Dan sejujurnya aku memang tak pernah jumpa.

(n mybe sbb tu aku mcm suka tengok yusuf dlm cite 2) he. ;=> ntah hapahapa ntah ek

<rkukaudya c budak lanun>

1 Comment

Filed under catatan rkukaudya, keHIDUPan

One response to “tentang ‘yousuf’

  1. 🙂 terima kasih yer…

Leave a Reply

