cinta Tuhan dan cinta dunia

Hadith Qudsy 

 Allah telah berfirman :         

    “Wahai sekalian anak2 Adam, sejauh mana kecenderungan kau kepada dunia dan sejauh mana cinta Ku di hatimu, maka sekadar itulah darjatmu di sisi Ku. Kerana sesungguhnya tidak Aku campurkan antara 2 cinta iaitu cinta kepada Ku dengan cinta kepada dunia di dalam satu hati untuk selama-lamanya.         

   Wahai manusia, jauhilah sekalian ma3siat (berbuat wara3lah), maka engkau akan mengenali Aku; dan berlaparlah, engkau akan bisa melihat Aku; dan ber3ibadatlah semata-mata kerana Ku, supaya engkau sampai kepada Ku. Sucikanlah 3amalanmu dari segala macam bentuk riyak, lalu Aku pakaikan engkau dengan cinta Ku. Lapangkanlah waktumu untuk mengingat Aku supaya Aku mengingatmu pula dan menempatkan engkau di sisi malaikat-malaikat Ku.       

   Wahai anak-anak Adam, jika di dalam hatimu sesuatu selain Alah, maka engkau akan mengharap sesuatu yang selain Allah. Sampai bilakah engkau berkata bahawa Allah Maha Tinggi, tetapi engkau takut kepada selain-Nya? Seandainya engkau tahu yang sebenarnya, nescaya tidaklah engkau gelisah disebabkan yang selain Allah, tidaklah engkau takut kepada yang selain-Nya, tidaklah lemah lidahmu daripada menyebut ‘ALLAH’. Sesungguhnya kebinasaanlah ke atas mereka yang sentiasa bertaubat dengan cara yang dilakukan oleh orang-orang yang pembohong.         

   Wahai anak-anak Adam, sekiranya engkau takut kepada neraka sebagaimana engkau takut kepada kemiskinan, nescaya Aku akan memberi kekayaan kepadamu dari jalan yang tidak dapat engkau jangkakan.         

   Wahai anak-anak Adam, sekiranya engkau suka kepada syurga sebagaimana engkau suka kepada dunia, nescaya engkau Ku berikan kebahagiaan di dunia dan di akhirat kelak. Seandainya kamu mengingati Ku sebagaimana kamu sentiasa mengingati antara sebahagian kamu dengan sebahagian yang lain, nescaya malaikat-malaikat mengucap salam kepada kamu pagi dan petang. Kalaulah kamu cinta kepada peng3abdian terhadap Ku sebagaimana kamu mencintai dunia, nescaya Aku muliakan kamu sebagaimana kemuliaan yang diperolehi para rosul.         

   Oleh itu, janganlah kamu penuhi hati kamu dengan ‘cinta dunia’, kerana cinta ini akan hilang sekelip mata. “

Leave a comment

Filed under keHIDUPan, peringatan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s