tujuan manusia diciptakan…

Firman Allah Subhaanahu wa Ta’aala yang bermaksud ;

”  dan tidaklah  AKU  ciptakan  jin  dan  manusia melainkan supaya mereka menyembah-KU”                     (surah az-Zaariyat:56)

‘ Wahai kaumku, engkau diciptakan- NYA bukan untuk suatu kebodohan atau sebagai suatu permainan. Engkau tidak diciptakan hanya untuk makan, minum, tidur, bersetubuh dan sebagainya.

Wahai orang2 yang lalai, Bangun dan sedarlah kamu daripada kelalaianmu. Arahkanlah hatimu kepada-NYA  dengan suatu langkah dan tekad yang bulat. Dengan demikian, maka cinta-NYA akan melangkah kepadamu beberapa langkah.

Pertemuan-NYA dengan orang2 yang cinta kepada-NYA lebih menyenangkan-NYA, melebihi kesenangan yang timbul di hati orang2 yang dicintai-NYA ‘   

<min kalam syeikh Qader al-Jailany>

1 Comment

Filed under keHIDUPan, peringatan

One response to “tujuan manusia diciptakan…

  1. Subhanallah, cinta. Disaat dua hati harus lebur, dimana kekasih mencipta keluasan jiwa, kelonggaran mental, dan kecerdasan pikiran untuk selalu melihat sisi baik dari kepribadian dan perilaku kekasihnya. Ketika prasangka baik dan kesiagaan bersyukur selalu menjadi perangkat utama dalam menentukan sikap terhadap pihak yang dikasihinya. Untuk menunaikan sekeping harkat penghambaan yang semata hanya kepadaNya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s