tentang cintaku pada-MU

Tuhan, seringkali aku mengucapkan yang aku cinta pada-MU. Aku terlalu dahagakan cinta-MU. Aku terlalu mendambakan terlalu ingin merasakan manis, asyik dan mabuk dalam cinta dan rindu kepada-MU. Seringkali juga, kulafazkan pada teman2 yang rapat dan yang turut sama menginginkan cinta-MU tentang perkara itu. Tetapi…cukupkah begitu? Cukupkah sekadar melafazkan yang aku terlalu inginkan perasaan cinta pada-MU dan terlalu butuhkan cinta-MU padaku lalu aku sudah mendapatkannya? Semudah itukah? Dengan diri yang terlalu lemah, mampukah? Dengan diri yang terlalu hina, layakkah? Apakah yang perlu kuperbuat ya ILAHY?

“ Katakanlah, ‘ Hai hamba2-KU yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat ALLAH. Sesungguhnya ALLAH mengampuni dosa2 semuanya. Sesungguhnya DIAlah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu dan berserah dirilah kepada-NYA, sebelum datang ‘azab kepadamu, kemudian kamu tidak dapat ditolong lagi. Dan ikutilah sebaik2 apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang ‘azab kepadamu dengan tiba2, sedang kamu tidak menyadarinya.” (Az-Zumar: 53-55)

“ Tidakkah mereka mengetahui bahawasanya ALLAH menerima taubat dari hamba2-NYA dan menerima zakat. Dan ALLAH sesungguhnya DIA Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang (at-Taubah 104)

“ Supaya jangan ada yang mengatakan , ‘kalau sekiranya ALLAH memberi petunjuk kepadaku, tentulah aku termasuk orang yang bertaqwa’. Atau supaya jangan ada yang berkata ketika melihat ‘azab, ‘kalaulah sekiranya aku dapat kembali ( ke dunia ), nescaya aku akan termasuk orang2 yang berbuat baik.” (Az-Zumar:57-58)

Ya ILAHY…bila mengingat kembali semua perlakuanku sepanjang usia yang telah KAU pinjamkan ini…terlalu banyak dosa yang terpundak di bahu ini ya ILAHY…terlalu banyak kehinaan yang aku salutkan pada tubuh ini…hati ini terlalu karat dan hitam. Buat aku ketakutan. Buat aku keresahan. Sudikah KAU menoleh padaku? Sudikah KAU mengakui aku sebagai hamba-MU? Sudikah KAU merelakan cinta-MU padaku? Sudikah KAU menerima aku sebagai antara kekasih-MU?

‘ bertaubat lah wahai diri…ingatlah kalam TUHAN mu…’

“ Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu…..” (Ali ‘Imran: 133)

Ya ILAHY…bimbinglah aku dalam bertaubat pada-MU. Jadikanlah kau seorang yang kuat dan istiqamah dalam taubatku…..

‘ Ya ALLAH…jadikanlah aku, dari golongan hamba2-Mu yang bertaubat…dan jadikanlah aku, dari golongan hamba2-Mu yang suci bersih…dan jadikanlah aku dari golongan hamba2-Mu yang ahli ‘ibadat dan soleh…”

rkukaudya
11 rabi’ul akhir 1428H

Leave a comment

Filed under catatan rkukaudya, cinta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s